Vliegen Moet Duurder. Uiteraard. Maar SMART!
Thursday, January 31, 2019

Het is moeilijk om nog een krant te openen of een nieuwswebsite te bezoeken, zonder op verschillende plaatsen op de kreet “vliegen moet duurder” te stuiten. De nuance is volledig zoek: consumenten roepen het, politici gooien de kreet op tafel, en alle mogelijke belangengroepen zijn het over heel veel oneens, maar dat “vliegen duurder moet” – dat staat als een paal boven water.

Ook in de reissector is er - op enkele notoire prijsdrammers na- een consensus over het feit, dat er iets moet veranderen aan de “race to the bottom” van de prijs van de vliegtuigtickets. Maar de luchtvaartsector wordt in deze discussie nauwelijks gehoord. Is het omdat ze zelf worstelen met het idee, of is het omdat niemand hen uitnodigt op rond de tafel te gaan zitten? Wellicht een combinatie van de twee. In de huidige ongenuanceerde fase van het debat, is een constructief gesprek zo goed als onmogelijk.

Enkele citaten van de afgelopen dagen.

Luchtvaartexpert Luk De Wilde, in Het laatste Nieuws (B): “Een vliegtaks kan alleen impact hebben als we het op wereldniveau toepassen. “Want wat voor nut heeft het als wij in Europa onze CO2-uitstoot terugdringen, terwijl ze ergens anders in de wereld nog volop vervuilen?” 

Joke Schauvliege, één van de 4 (!) Belgische klimaatministers, na de zoveelste betoging: “Spotgoedkope vliegtickets, dat is niet verantwoord. Ik ben ervan overtuigd dat we op Europees niveau naar een toelage op de tickets moeten gaan. Dat geld moet in een fonds worden gestort, dat kan worden gebruikt om projecten te subsidiëren waarmee de uitstoot naar beneden gaat.

En de plannen van de Nederlandse overheid om opnieuw een poging te doen om een vliegtaks in te voeren, die kennen we. De woordvoerder van staatssecretaris Snel (Financieën) verwoordde het begin deze maand in het Algemeen Dagblad als volgt: ,,Onze voorkeur gaat uit naar een Europese belasting, dán heffing per vliegtuig, dan belasting per passagier.’Europese invoering zal niet simpel zijn. Als je die 200 miljoen wilt binnenhalen, dan moet je voorbereidingen treffen voor de andere opties.’’

read on

https://travel360benelux.com/nl/jan-peeters/meetbare-doelstellingen-discussie-prijs-vliegtuigtickets/

      
No comments yet

Add/Edit Comment 
Name *
eMail  Will not be published!
Homepage  Will not be published!
Comment *
 notify_on_reply  (email_required)
Note that your comment after submission has to be approved.
Thanks for your understanding.
Note: If you are a registered user, on login these form fields
will be pre-filled with your information.