BTO recht de rug tegen de plannen van IATA
Friday, October 19, 2018

“De jongste tijd maakt IATA het nogal bont. Er is de geplande overgang van een tweewekelijkse betaling van verkochte vliegtickets naar een wekelijkse. De New Distribution Capability (NDC) is op til, die in werkelijkheid een middel is om de rechtstreekse verkoop van de airlines aan te zwengelen én om de reisbureaus minder middelen te bieden waarmee een neutrale prijsvergelijking in het voordeel van hun klanten mogelijk is.” In een officiële mededeling bereidt BTO zich voor op de plannen van IATA.

“In het tweede kwartaal van 2019 wordt de zgn. New Gen ISS ingevoerd in ons land. Onderdeel daarvan is de Remittance Holding Capacity (RHC). Het is een systeem dat het reisbureau verplicht tot een directe betaling wanneer de verkoop ineens erg oploopt.” BTO is er via ECTAA in geslaagd dat systeem enkel te doen toepassen wanneer de omzet ineens verdubbelt. IATA wou het al vanaf een stijging van de verkoop met 15%.

Daarnaast wil IATA begin november een reeks nieuwe resoluties goedkeuren. BTO wil er alvast twee van de agenda halen.

1.       “Wijzig noch denatureer de regels die de rol van de Travel Agent Commissioner (TAC) uitstippelen.” De TAC is een instantie die van groot nut is voor reisbureaus. De TAC is trouwens in 2005 ingesteld op bevel van een rechter na een rechtszaak over het misbruik van dominante positie van IATA.

2.      “IATA zegt expliciet dat het vanuit zijn hoofdkwartier unilateraal de zgn. lokale financiële criteria kan overvleugelen en – volgens de noden van het moment- wijzigen.”
Als IATA dit van plan is, dan gaat het rechtstreeks in tegen dezelfde rechterlijke beslissing: het plaatselijk overleg (per land) tussen de reisdistributie en de luchtvaartmaatschappijen, de zgn. APJC, bepaalt de financiële criteria, niemand anders.

Jan Van Steen (BTO voorzitter): “ IATA lijkt nog steeds te leven in de tijd waarin de relatie tussen de luchtvaartmaatschappijen en de reisbureaus er één was van principaal en agent. Het is een periode die tot een ver verleden behoort. Reisbureaus zijn sinds lang zelfstandige (zowel economisch als juridisch) bedrijven. Het IATA Passengers Agency Programma is niet langer aangepast aan de huidige marktsituatie. BTO wenst de integrale verhouding te herzien, te actualiseren, kost efficiënt te maken, gebaseerd op samenwerking en het bovenal op de lijn te brengen van meer evenwicht.”

Informatie via het BTO secretariaat: – 02 344 26 72

      
No comments yet

Add/Edit Comment 
Name *
eMail  Will not be published!
Homepage  Will not be published!
Security Code Security Code
Enter Security Code  Case INSENSITIVE
Comment *
 Notify on follow-up  (E-mail address required)
Note that your comment after submission has to be approved.
Thanks for your understanding.
Note: If you are a registered user, on login these form fields
will be pre-filled with your information.