Test-Aankoop bestrijdt luchtvaarttoeslagen
Monday, August 29, 2011

Onverwachte, ondoorzichtige en bijna oncontroleerbare luchtvaarttoeslagen maken dat de uiteindelijke prijs voor een vlucht soms zelfs wordt verdubbeld. Veel van die toeslagen zijn strijdig met de wet. Daarom dient Test-Aankoop een klacht in tegen Ryanair en Brussels Airlines en vraagt de overheid ook om te onderzoeken of de twee grote touroperatoren van ons land, Jetair en Thomas Cook (Neckermann), zich aan de wet houden.


Toeslagen: een niet-aflatend zeer

We maken even de balans op van de oproep die we in mei en juni van dit jaar deden om problemen te melden met luchtvaarttoeslagen.

 

Ongeveer 16 % van de klachten betrof lowcostmaatschappijen. Het ging vooral over niet-optionele toeslagen met meestal namen in het Engels: transaction fee, credit card fee, check-in fee, speedy boarding fee, boarding card fee, cancellation fee ... Maar ook de klassieke luchtvaartmaatschappijen lieten zich niet onbetuigd: zowat 12 % van de consumenten kloegen over toeslagen, vooral dan de credit card fee, toeslagen voor het reserveren van een stoel en overdreven fueltoeslagen.


De meeste toeslagen jagen de prijs op het moment van de boeking omhoog. Bij fueltoeslagen bij pakketreizen, en die vormden het merendeel van de klachten (circa 57 %), ligt dat anders: dat is een prijsverhoging die de touroperator of het reisbureau vraagt ná de reservatie maar vóór het vertrek.

 


De fueltoeslag bij een pakketreis

Veel consumenten vragen zich af of een fueltoeslag bij een pakketreis wel wettelijk is en ze vinden het vreemd dat de brandstofprijs zelden of nooit aanleiding geeft tot een prijsdaling.

Zo'n fueltoeslag is inderdaad wettelijk, maar alleen onder strikte voorwaarden (onder meer niet later dan 21 dagen voor de afreis en mits de mogelijkheid van de toeslag en de berekeningswijze vooraf wordt meegedeeld).


De credit card fee

De meeste consumenten vonden het zeer eigenaardig dat een credit card fee voor een betaling met een kredietkaart vaak per persoon of zelfs per traject wordt aangerekend, en niet per transactie.

Die toeslag is des te problematischer in zoverre men online in de praktijk vaak alleen met een kredietkaart kan betalen aangezien lang niet alle consumenten op internet met hun debetkaart kunnen betalen. Test Aankoop vindt dat een betaalmiddel neutraal moet zijn: wat ook het betaalmiddel is, de prijs moet voor de consument dezelfde zijn.


Brussels Airlines rekent nu al een credit card fee aan per ticket voor onlinebetalingen met een kredietkaart, maar heeft ook aangekondigd dat vanaf 1 november te gaan doen voor de niet-onlinebetalingen, bv. in een reisbureau. Het is in ons land niet verboden om zo'n toeslag aan te rekenen, maar die zou deel moeten uitmaken van de totale prijs. Bovendien komt de informatie helemaal op het einde van de boeking: de consument wordt dus niet goed ingelicht.

 

Brussels Airlines beweert dat € 7,50 per ticket ver beneden de echte kostprijs ligt van een kredietkaarttransactie. Dat trekken wij sterk in twijfel! Dit is immers de standaardcommissie: 1,45 % voor een nationale betaling en 1,55 % voor een internationale betaling, en dat per betaling (en niet per verkocht product of geleverde dienst). Het moet dus al om vrij dure tickets gaan alvorens men aan € 7,50 komt.

 


Test-Aankoop dient een klacht in

Bijna alle toeslagen lijken ons strijdig met de wet op de marktpraktijken en de consumentenbescherming die uitdrukkelijk bepaalt dat een prijs de totaal te betalen prijs moet zijn met inbegrip van alle diensten die verplicht moeten worden betaald. En voor een vlucht zijn bijna alle prijselementen vooraf toch gekend en kunnen ze technisch gezien dus perfect worden opgenomen in één enkele totale prijs.


Vandaar dat we bij de dienst Controle en Bemiddeling van de FOD Economie een klacht zullen indienen tegen Ryanair, de kampioen van de toeslagen, en tegen Brussels Airlines voor de credit card fee.

Daarnaast zullen we die dienst vragen om te onderzoeken of de twee grote touroperatoren in ons land, Jetair en Thomas Cook (Neckermann), zich aan de spelregels houden die voor hen van toepassing zijn (de reiscontractenwet).

bron: test aankoop

      
No comments yet

Add/Edit Comment 
Name *
eMail  Will not be published!
Homepage  Will not be published!
Comment *
 notify_on_reply  (email_required)
Note that your comment after submission has to be approved.
Thanks for your understanding.
Note: If you are a registered user, on login these form fields
will be pre-filled with your information.