Die rotvervelende vliegtoeslagen
Tuesday, May 3, 2011

Door de toeslagen die bepaalde luchtvaartmaatschappijen bij een onlineboeking boven op de basisprijs van het vliegbiljet aanrekenen, gaapt soms een enorme kloof tussen het superaantrekkelijke tarief uit de reclame en de som die men uiteindelijk moet betalen. Dat maakt het vergelijken van prijzen een onmogelijke taak.

Wij zamelen getuigenissen in
Wij zijn op zoek naar getuigenissen van consumenten die onlangs online een vlucht hebben geboekt en die verrast zijn geweest door de toeslagen die ze boven op de prijs hebben moeten betalen. Heel wat luchtvaartmaatschappijen pakken in hun reclame immers met aantrekkelijke prijzen uit, maar door de taksen en andere toeslagen die ze bij de onlineboeking in rekening brengen, jagen ze de uiteindelijke prijs van de vlucht fors de hoogte in.
Laat het ons weten als u daar zelf ervaring mee hebt.

Veel onaanvaardbare toeslagen
Het aantal toeslagen is met de jaren een ondoorzichtig allegaartje geworden en het bedrag is in de loop der jaren alsmaar toegenomen. Vroeger ging het bijna uitsluitend om de luchthaventaks, maar ondertussen zijn er al heel wat andere toeslagen bij gekomen waar niet aan te ontsnappen valt. Enkele ervan vinden wij ronduit onaanvaardbaar:

– betalingskosten, vooral als er niet ten minste één gemakkelijk alternatief wordt geboden waarmee u kosteloos kunt betalen;
– reserveringskosten, transactiekosten of administratieve kosten, vooral als die per persoon en per vlucht worden aangerekend, bv. 4 keer 5 euro voor twee personen die een heen- en terugvlucht boeken;
– check-inkosten;
– kosten om een plaats te reserveren in het vliegtuig;
– een fueltoeslag zonder enige verantwoording;
– en nog veel andere, zoals kosten voor het eerste stuk bagage, om naar het toilet te gaan enz.
En de creativiteit kent geen grenzen bij het uitvinden van nieuwe toeslagen. Lowcostmaatschappij Ryanair bv. rekent sinds kort een CANX-toeslag aan van 2 euro per persoon en per vlucht, zogezegd om de schade te recupereren die de maatschappij bij overmachtsituaties lijdt aangezien ze dan wettelijk verplicht is om bijstand te verlenen aan gestrande reizigers.

Test-Aankoop overweegt een klacht in te dienen

Read more:
http://www.test-aankoop.be/vakantie-en-vrije-tijd/die-rotvervelende-vliegtoeslagen-s715223.htm

      
No comments yet

Add/Edit Comment 
Name *
eMail  Will not be published!
Homepage  Will not be published!
Comment *
 notify_on_reply  (email_required)
Note that your comment after submission has to be approved.
Thanks for your understanding.
Note: If you are a registered user, on login these form fields
will be pre-filled with your information.